Thomas Franke

Univ.-Prof. Dr. rer. nat. Thomas Franke Dipl.-Psych.

Professor für Ingenieurpsychologie und Kognitive Ergonomie

Institut für Multimediale und Interaktive Systeme

Universität zu Lübeck , Gebäude 64 , Raum 2.100

Ratzeburger Allee 160

D-23562 Lübeck

Tel: +49 451-3101 5111

Fax: +49 451-3101 5104

E-Mail: thomas.franke [at] uni-luebeck.de

About me

Wir leben in einer zunehmend technisierten Umwelt. Das Ziel meiner Forschung ist, zu einer optimalen Gestaltung der Mensch-Technik-Kooperation beizutragen und dabei Theorien und Methoden der Ingenieurpsychologie zu bereichern. Das umfasst sowohl die theoretisch fundierte Charakterisierung von Mensch-Technik-Interaktion als auch die mehrdimensionale Evaluation von Konzepten, Prototypen und Systemen.

Meine Forschungsinteressen liegen in Feldern wie Nachhaltigkeit und Energieeffizienz, Gesundheit, Mobilität und Automation. Dabei liegt mein Fokus auf Aspekten der Nutzerakzeptanz, des Nutzererlebens, der Nutzer-System-Interaktion sowie der Interfacegestaltung.

Ich freue mich jederzeit über Austausch zu Themen der Mensch-Technik-Interaktion und zur Nutzerperspektive auf technische Systeme!

Professorship

Managed Projects

AMORi

AMORi

Handlungsintegrierte Modellierung und Optimierung der energiebezogenen Fahrenden–Fahrzeug-Interaktion

MASIRI

MASIRI

Multi-Agent-Simulation of Intelligent Resource Regulation in Integrated Energy and Mobility

CoCharge

CoCharge

Mensch-Maschine-Schnittstellen für kooperative Ressourcenregulation bei der intelligenten Elektromobilität

CoCoAI

CoCoAI

Kooperative und kommunizierende KI-Methoden für die medizinische bildgeführte Diagnostik

Current Projects

Publications

Ecosimlab - A Low-Cost Driving Simulator Environment for Examining Human Factors in Vehicle Energy Efficiency

Ecosimlab - A Low-Cost Driving Simulator Environment for Examining Human Factors in Vehicle Energy Efficiency
AutomotiveUI '23 Adjunct: Adjunct Proceedings of the 15th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, , Ingolstadt (Germany), 18.-21.09.2023, 66-70.
https://doi.org/10.1145/3581961.3609881

Managing Human Energy with Music? An Explorative Study of Users’ Energy-Related Listening Behaviours

Managing Human Energy with Music? An Explorative Study of Users’ Energy-Related Listening Behaviours
Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics. Mental Workload, Human Physiology, and Human Energy 17th International Conference, EPCE 2020, Part of the 22nd HCI International Conference, HCII 2020, Copenhagen, DK, July 19–24, 2020, Proceedings, Part I, 302-313.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-49044-7_25

Electric Vehicles with Range Extenders: Evaluating the Contribution to the Sustainable Development of Metropolitan Regions

Stark, J. ,  Weiß, C. ,  Trigui, R. ,   Franke, T. ,  Baumann, M. ,  Jochem, P. ,  Brethauer, L. ,  Chlond, B. ,  Günther, M. ,  Klementschitz, R. ,  Link, C. ,  &  Mallig, N. (2018)
Electric Vehicles with Range Extenders: Evaluating the Contribution to the Sustainable Development of Metropolitan Regions
Journal of Urban Planning and Development, 144(1).
https://doi.org/10.1061/(ASCE)UP.1943-5444.0000408

User Diversity in the Motivation for Wearable Activity Tracking: A Predictor for Usage Intensity?

Attig, C. ,  Karp , A. ,  &   Franke, T. (2018)
User Diversity in the Motivation for Wearable Activity Tracking: A Predictor for Usage Intensity?
IEA 2018 : Proceedings of the 20th Congress of International Ergonomics Association. Vol. V: Human Simulation and Virtual Environments, Work With Computing Systems (WWCS), Process Control, 882, 431-440.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-96077-7_46

Eco-Driving from the Perspective of Behavioral Economics: Implications for Supporting User-Energy Interaction

Arend , M. ,  &   Franke, T. (2018)
Eco-Driving from the Perspective of Behavioral Economics: Implications for Supporting User-Energy Interaction
IEA 2018 : Proceedings of the 20th Congress of International Ergonomics Association. Vol. VIII: Ergonomics and Human Factors in Manufactoring, Agriculture, Building and Construction, Sustainable Development and Mining, 887-895.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-96068-5_95

The Effect of Displaying Kinetic Energy on Hybrid Electric Vehicle Drivers’ Evaluation of Regenerative Braking

Schwarze, D. ,  Arend, M. ,  &   Franke, T. (2018)
The Effect of Displaying Kinetic Energy on Hybrid Electric Vehicle Drivers’ Evaluation of Regenerative Braking
IEA 2018 : Proceedings of the 20th Congress of International Ergonomics Association. Vol. VIII: Ergonomics and Human Factors in Manufactoring, Agriculture, Building and Construction, Sustainable Development and Mining, 727-736.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-96068-5_78

Zitation kopiert